Tuesday, January 26, 2010

kemaafan itu pasti ada



Pagi ini...sangat hening...aku mendengar klasik fm...radio yang sememangnya ramai orang tak suka dengar...tapi bagi aku banyak input yang aku dapat apabila mendengar slot-slot yang memberi motivasi yang amat berguna buat aku...topik pagi ini...kenapa sukar untuk memaafkan...Ramai pendengar-pendengar memberi respon yang agak baik tentang topik kemaafan ni...ada yang berkata kemaafan yang sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata dek maruah yang tercalar...sampai akhirat pun tak akan maafkan...ada yang ambil ringan...maafkan saja insan itu...aku juga pernah buat silap...sama macam manusia lain...slot pagi ini agak memberi kesan pada aku...kenapa susah kita memaafkan orang lain...kenapa perlu kita membenci seorang insan yang membuat salah pada kita...banyak pandangan yang diberikan oleh pendengar sebentar tadi...ada yang mengatakan bahawa ada sebab orang itu tidak memaafkan seseorang. Atas sebab kemarahan yang melampau...kecurangan...kasihan aku mendengar rintihan pendengar...moga hati kita ini terbuka untuk memaafkan dan memberi kemaafan...Sedangkan Allah Maha Pengampun...mungkin ada hikmah di sebalik kemaafan...memaafkan seseorang itu lebih baik daripada menjatuhkan hukuman kepada seseorang...memberi kemaafan juga dapat menghapuskan dosa-dosa kecil...tiada insan yang tidak pernah melakukan kesilapan...


4 Comments:

phyca antares said...

kemaafan yg pling sempurna adlh dgn memaafkan dan melupakan.
mudah kerw bg seorg mnusia mlupakn kslhn org len??
memg mudah kalo mnde2 kcik..
tp bukn kslhn yg brsifat jenayah berat..


mengingat kesalahan sendiri adalah melupakan kesalahan orang.

BuDakHutaN said...

kemaafan seharusnya diberikan...
betul kita bukan sempurna untuk bersikap 'baik hati' dan 'putih'

memaafkan kesalahan org seolah memaafkan salah diri kepada diri sendiri...

paan said...

memberi kemaafan adalah yang terbaik tetapi adakah ia senang seperti yang disangkakan? moga hati ini lebih terbuka untuk memaafkan...

Anem Arnamee said...

KEMAAFAN yang sgt indah:)

p/s: bru perasan the other side of paan creative yg gila2;p

anugerah dan kesyukuran | paanituaku